reklama

Odkiaľ prichádzajú hrdinovia

Dnešné vzory, podľa ktorých chcú ľudia žiť, sú naozaj rôzne. Od prostitútky až po pápeža. Pomedzi to možno nejaký politik alebo celebrita. Vždy sú to ľudia a vždy sú to ľudia ľudskí. S chybami. Aj ja mám vzory. A ani jeden z nich nie je dokonalý. Jeden je tvrdohlavý, druhý je narcis, tretí, ako hovorí moja sestra, je latentný - na malé veci do desať minút, na veľké do pár dní. No a jeden je hrdina z Kábulu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)
Záber z filmu Kite runner (Khaled Hosseini), nádherný príbeh z Afganistanu.
Záber z filmu Kite runner (Khaled Hosseini), nádherný príbeh z Afganistanu. 

Vôbec si nemyslím, že hrdinoviasú len tí, čo sa ocitnú v správnyčas na správnom mieste a nespanikária aleurobia najsprávnejšiu vec na svete. Môže tobyť úplne úplne obyčajný typ odvedľa,ktorého stretávam vo výťahu, keď idevyniesť smeti. Nik sa o nich nikdy nedozvie a oni siprežijú hrdinsky svoj hrdinský život nasvojom mieste. A ani nezachránia pol sveta. Iba urobianiečo správne. Napriek tomu, že správne vecisa dnes až tak nenosia. Náš civilizovanýmoderný svet má na prvom mieste slobodu, alebo vlastnelen jej ilúziu, a ostatné hodnoty akoby padli viacnež o jeden stupienok nižšie. A posiľňujemepredsudky voči tým, ktorí konajú inak.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po rozhovoroch so Sayedom som niekoľkopredsudkov ja pochovala. Sayed má 24 rokov a žijev Kábule. V meste poznačenom vojnoua nepokojmi. V krajine, kde podľa nás a podľaspráv rezonuje nesloboda, bezprávie, teror, vraždy.Sayed sa narodil do vojny a žije v nej. Aj keďpodľa neho to teraz vôbec také hrozné akov správach nie je. Miluje svoju krajinu, miluje ichtradície a je ľudsky múdry. Pýtala somsa svoje zvedavé otázky na politiku, na spoločnosť,na islam, na ženy v krajine, na zvyklosti a on sasmial. Na tom, ako strašne chceme byť iní od nich,múdrejší a lepší. A vôbecnie sme. Sme rovnakí len tej kvázi slobody je tu viac.(Prosím, teraz nehovoríme ani o politikoch anio mocnároch...dokonca ani o Talibane.) Našasloboda dovolí skoro všetko, dovolí ublížiťvedome v citoch, rešpekte pre vlastnú potrebuslobody. Naša, moja sloboda znamená viac. Ich slobodasa stále drží v pravidlácha tradíciách, kde jedno rozhodnutie ovplyvňujerodinu a okolie a rozhodne sa len s ich súhlasom.Obmedzujúce? Možno áno, ale ak verímv lásku svojej rodiny, viem, že moje sny sa berúvážne a ani ja neurobím rozhodnutie, ktoréublíži im.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sayedova rodina, veľká rodina, prišlado Kábulu a nemala kde bývať. Teraz majúdom. Asi nie honosnú vilu, ale majú dom. Dal ho presvoju rodinu postaviť Sayed. Pracuje na dva úväzkyaby zaplatil svojej rodine život. Napriek tomu, že on bychcel študovať v zahraničí nauniverzite. A mohol by. Lenže najskôr bola dôležitárodina. Teraz, keď je zaplatené bývanie, môžezačať šetriť na univerzitu, žurnalistikuv Oxforde. A ešte niečo. Keď čítampríbehy napísané dnes, je v nich strach,sklamanie, bolesť. Ale nie z vojny. Z nášhopríliš voľného života, z nášhožitia na skúšku. Zo vzťahov, ktoré sadajú merať hodinami. Z toho, že nemôžmebez strachu z následkov povedať „ľúbimŤa". Afganistan je prísna krajina. Minimálnamožnosť samostatného výberu partnera. Alenezabudnem na odpoveď, ktorú som dostala, čo by sastalo, keby sa zamiloval. - Urobil by som všetko, aby som siju mohol vziať. A moja rodina by ju prijala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre nás moderných ľudímedové klišé z románov pre ženy,nad ktorým sa hádžu silné rečia ironické poznámky. Pre Teba realita. My satvárime hrdinsky a Ty si vo svojej úprimnostihrdina bez toho, aby si o tom vedel. Pre mňa určite.

Tashakor Sayed.

Martina Strmeňová

Martina Strmeňová

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

...stále niekde na ceste... Zoznam autorových rubrík:  In-SideMe lingeristaNieco-ako-Poesie

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu